Vaccinaties

Myxomatose

Myxomatose is een Leporipox-virus (pokkenvirus) wat via vlooien en vooral muggenbeten verspreid wordt. Ook via direct contact met een besmet konijn kan de ziekte zich verspreiden. Als de ziekte uitbreekt, verspreidt het zich snel wat weer een groot gevaar voor uw konijn kan zijn.

De ziekte kenmerkt zich door huidbeschadigingen (vooral zwellingen), die 4-5 dagen na besmetting kunnen ontstaan. De oogleden kunnen verdikken zodat de ogen helemaal dicht kunnen zitten met wittige uitvloeiing uit de ogen. Er kunnen ook zwellingen aan de neus, lippen, oorbasis, genitalia en anus ontstaan. De ziekte is meestal dodelijk.

Uw konijn kan gevaccineerd worden tegen deze ziekte. Dit kan vanaf een leeftijd van 5 weken gegeven worden. Er kan een bultje op de plek van de vaccinatie ontstaan, maar die zal vanzelf weer verdwijnen. Het vaccin geeft een jaar bescherming.

Als uw konijn de bovengenoemde ziekte verschijnselen heeft is het van belang dat u snel contact opneemt met uw dierenarts.

VHD/RHD   Viral/Rabbit Hemorrhagic Disease

RHD is een ziekte waarbij konijnen acuut kunnen sterven. Het wordt veroorzaakt door een calicivirus. Het virus kan zich via direct contact maar ook indirect contact, zoals ontlasting, urine, insecten en besmet materiaal verspreiden. Het geven van planten aan uw konijn kan dus de ziekte veroorzaken. De ziekte geeft acute bloedingen. Uw konijn kan ineens overlijden zonder verschijnselen. Soms hebben ze dan bloed uit de neus. Andere verschijnselen zijn sloomheid, benauwdheid, gillen, knarsetanden en verminderde eetlust.

U kunt uw konijn ook tegen deze ziekte laten vaccineren. Wij gebruiken een combinatie- vaccin  tegen myxomatose en RHD, dit mag vanaf een leeftijd vanaf 5 weken gegeven worden. Het vaccin geeft een jaar bescherming.  Deze ziektes komen het meest voor in de zomer en het najaar, het beste moment om te vaccineren is daarom in het voorjaar. Om het vaccineren te stimuleren hebben wij in april een gereduceerd tarief voor de vaccinatie.U kunt dan langskomen na het maken van een afspraak.

RHD type 2

In Nederland is een nieuwe mutant van de RHD/VHD stam gevonden, deze variant wordt RHD-type 2 genoemd. Het geeft dezelfde verschijnselen als  het RHD-1 virus, maar lijkt een nog agressiever virus te zijn.  In Nederland is op dit moment alleen het Filacvac- vaccin geregistreerd,het bevat RHD-1 en RHD-2. Het vaccin mag tegelijkertijd gegeven worden met het Myxomatose/RHD-1 vaccin.
De betere konijnen pensions hebben de vaccinaties verplicht gesteld voor konijnen die komen logeren.